Klasseundervisning i skogen er en veldig god undervisningsform – særlig med tanke på hørselen.

Der er det optimale lytteforhold, og man skaper god talelyd for alle tilhørerne. God talelyd er spesielt viktig for hørselshemmede, fremmedspråklige og mennesker med autisme, adhd og apd.

 

Når det er god akustikk for tale blir det mindre anstrengende for elevene å oppfatte hva som blir sagt. Dette skjer fordi uønskede, lavfrekvente lyder dempes, mens ønskede lyder fremheves. I tale er det de høyfrekvente konsonantene vi betegner som ønskede lyder. Det er konsonantene som er selve bærerne av informasjonen.

I skogen blir lavfrekvente lyder absorbert av underlaget og den åpne himmelen, slik at konsonantene kommer tydeligere frem. I tillegg får man ingen uønsket lydrefleksjon fra harde og flate vegger og tak. Ved å bruke stemmeforsterker/høyttaler og mikrofon i slike miljøer, vil taletydeligheten heve seg langt over den lavfrekvente støyen. Da kan læreren snakke med normal stemme, mens elevene slipper å anstrenge seg for å høre.

Taletydeligheten svekkes der det er dårlig akustikk for tale, og tilhøreren kan få vansker med å få med seg viktige deler av undervisningen. Dårlig akustikk absorberer ikke de uønskede lydene, og tilhørerne må bruke mye energi på å konsentrere seg om å oppfatte det som blir sagt. Da blir de fort slitne og ukonsentrerte. Samtidig må læreren ofte heve stemmen for å overgå støyen. Det kan skape et stressende undervisningsmiljø, både for lærer og elev.

Tale består av 90% vokaler og 10% konsonanter. Men det ørene våre vektlegger for å oppfatte det som blir sagt består av 10% vokaler og 90% konsonanter (p,k,t, osv.). I skogen fremheves de høyfrekvente konsonantene optimalt, samtidig som de lavfrekvente vokalene og uønsket bakgrunnsstøy dempes.

Produktene i vår AudioLink-serie er spesielt utviklet til å fremheve den viktige informasjonen i tale. Vi kaller de gjerne «konsonantkastere». Ved å benytte AudioLink i et godt tilrettelagt akustisk miljø sørger man for at det skapes god lyd for alle. Dette er spesielt viktig for hørselshemmede, fremmedspråklige og mennesker med autisme, adhd, apd og lignende.

Undervisning i skogen skaper et meget godt lyttemiljø for alle elever og lærere. De som er vant med undervisning i rom med dårlig akustikk, vil spesielt oppdage dette.

AKTUELLE PRODUKTER:

UNO

UNO

Art. nr.: UNO / HMS nr.: 217359
Kompakt og kraftig stemmeforsterker med kjent AudioLink lydkvalitet.

read more

TILBEHØR:

MIKROFONHOLDER

MIKROFONHOLDER

Art. nr.: MIKHOLD2 / HMS nr.: 192267
Praktisk og stødig holder som sikrer mikrofonen fra å falle på gulvet.

read more
DUO

DUO

Art. nr.: DUO / HMS nr.: 233383
Aktiv høyttaler/stemmeforsterker med to mottakere.

read more

LES OGSÅ:

Lydutjevning i Klasserom

Lydutjevning i Klasserom

Fra vi startet med å utvikle AudioLink lydsystem har vi levert flere tusen klasseromsløsninger i Norge.   I starten var denne løsningen tiltenkt personer som hadde nedsatt hørsel og fokuset var stort på denne elevgruppen. Etter som årene har gått har vi levert...

read more
Barnehage

Barnehage

I barnehage ønsker man seg ofte et enkelt lydanlegg som kan tas med til stedet der aktiviteten skal være.   En god hodebøylemikrofon sammen med en bærbar høyttaler vil ofte være en god løsning. Dette sparer stemmen til den som skal snakke, samtidig...

read more
På tur

På tur

Når man er ute på reise med bil, tog, buss eller går tur i skog og mark kan det være vanskelig å kommunisere med de andre som er rundt deg.   Vi har laget noen løsninger som dekker disse behovene.   Den enkleste løsningen består av en trådløs...

read more
Mobile løsninger

Mobile løsninger

I skole og barnehage, så ønsker man seg ofte et enkelt anlegg som kan tas med til stedet aktiviteten skal være.   Bruker man en god hodebøylemikrofon sammen med en bærbar høyttaler vil man ofte komme i mål. Dette sparer stemmen til den som skal snakke...

read more
Auditorier

Auditorier

Et AudioLink lydutjevningsanlegg for auditorier er laget for å gi likt lydtrykk i hele rommet. Samtidig vil foredragsholderen oppleve at hans / hennes stemme fyller auditoriet uten å måtte heve stemmen.   Det kreves ikke teknisk faglig kompetanse for...

read more